Wednesday 30 April 2014

Agama Untuk Pendosa


And seek forgiveness of Allah. Indeed, Allah is ever Forgiving and Merciful.
[AN-NISA’ Ch.4:V.106]

          Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Ilahi kerana rahmat-Nya yang telah diberikan kepada kita. Kali ini pelik sedikit sebab Musafir Dalam Hidup tiba-tiba tulis entry dalam Bahasa Melayu. Bagi yang dah biasa ikut blog ini mesti agak terkejut dan hairan. Relax, we go slowly tonight. I will give reasons for this thing.

          Saya akan campur-campur bahasa dalam entry ini supaya mereka yang kurang faham atau yang langsung tidak faham Bahasa Melayu turut boleh ikut penyampaian saya kali ini. Saya akan biarkan terjemahan ayat-ayat al-Quran dalam terjemahan Bahasa Inggeris dan bagi mereka yang kurang faham terjemahan itu boleh cari terjemahan dalam Bahasa Melayu sendiri. Saya sendiri rasa kekok dan pelik. Maklumlah entry yang pertama dahulu kala itu saja yang saya tulis dalam Bahasa Melayu, kemudian semuanya dalam Bahasa Inggeris. Ada sedikit entry dalam Bahasa Melayu yang saya tulis juga, cuma dia bukanlah dalam blog saya sendiri. Ada di dalam blog Tinta Seorang Pencari, seorang sahabat.

          Let me gives you reasons that make me wanted to write this entry in Malay. There are no important reasons actually. I want to write in Malay this time because I hope that friends around me will attract to read this entry and also I afraid that my messages cannot be deliver in a good sentences, and then maybe it is going to have misunderstood about that. So I want to avoid the misunderstood and want to attract other person. However, in the important part I will try to translate it in English, so there are going to have mixture between Malay and English.

And those who, when they commit an immorality or wrong themselves [by transgression], remember Allah and seek forgiveness for their sins - and who can forgive sins except Allah? - and [who] do not persist in what they have done while they know.
[ALI IMRAN Ch.3:V.135]

          Today’s topic is about a religion for the sinned people. Agama untuk pendosa. Zaman sekarang ini nampak kita dah mengkhaskan (exclusive) agama hanya untuk agamawan. Sehinggakan seakan-akan kita memaksumkan mereka. Dalam erti kata lain seperti mereka tidak melakukan kesalahan ataupun dosa. Sehinggakan apabila ada kesalahan yang mereka lakukan kita tidak boleh menegur. Agama bukan untuk mereka yang hanya pandai dalam bidang agama sahaja, tetapi agama adalah untuk semua.

          It is not right to make the agamawan as the special person. We (muslims) should learn from the Christians mistakes. When they were in the dark ages in Europe, their priest claimed to be so noble until no one can judge them or correct them. It makes such only they are true the other does not know anything.

          Dalam berdakwah dan juga tarbiyyah, kita perlu ada sifat kasih sayang dan bukannya sifat menghukum. Ramai orang melarikan diri daripada agama kerana mereka merasakan agama ini hanya tahu menghukum orang lain, terutamanya mereka yang melakukan dosa. Sebenarnya agama ini adalah cinta. Cinta yang sejati dan paling sejati. Banyak ayat-ayat Quran yang Allah turunkan menunjukkan betapa cintanya Allah terhadap hamba-Nya walaupun mereka itu semua telah melakukan kejahatan, kemaksiatan, kemungkaran dan lain-lain lagi. You can look at the verses that I quoted. These only several and I am very sure there are more in the Holy Quran.

If you avoid the major sins which you are forbidden, We will remove from you your lesser sins and admit you to a noble entrance [into Paradise].
[AN-NISA’ Ch.4:V.31]

          Biarlah kita membenci kesalahan dan kemaksiatan yang orang lain lakukan dan bukannya membenci si pelaku kesalahan dan kemaksiatan itu. Bertindak adillah dalam kehidupan ini kerana adil itu lebih dekat dengan taqwa. We, ourselves also has done and also doing bad things, but why we never hate ourselves? Then, why you want to hate other person when they did wrong things? This is not fair.

          It should be because of the religion people want to do good things and leave the bad things. It should be because of the religion people are close to God and have a good relationship with other people. It is not because of the religion people are doing the bad things. There are no religion in the world come and claim to promote the bad things.

          Bagi mereka yang membawa imej agama, hendaklah membawa berita baik dan harapan yang sangat baik untuk mereka-mereka yang telah jauh tersesat. Saya yakin ada antara mereka yang sememangnya ingin kembali ke pangkal jalan, namun mungkin kerana mereka tidak menemui jalan-jalan itu maka mereka semakin hanyut dalam kemungkaran. Janganlah kita ini selalu salahkan mereka, “mereka malas menuntut ilmu”, “mereka malas pergi masjid dan mendengar kuliah” dan sebagainya. Bagi saya tidak ada guna menyalahkan mereka jikalau kita sendiri tidak pernah turun padang terlibat untuk mengajak mereka melakukan kebaikan.

          Do not only blaming others for not seeking the truth or seeking the knowledge. We did not know the actual problem that they are facing to. We should play our roles. We should go and see them and bring them back to the good life.

And whoever does a wrong or wrongs himself but then seeks forgiveness of Allah will find Allah Forgiving and Merciful.
[AN-NISA’ Ch.4:V.110]

          Masih ada harapan dan sentiasa akan ada harapan bagi mereka yang melakukan dosa. Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang dan paling penting Maha Pengampun. Seperti satu hadis yang sangat popular iaitu berkenaan dengan seorang lelaki yang telah melakukan dosa membunuh 99 orang. Kemudiannya dia pergi bertemu seseorang dan bertanya sama ada dia boleh ampunkan atau tidak, dan orang itu berkata tidak mungkin dia boleh diampunkan. Lalu orang yang memberi jawapan menjadi mangsa si pembunuh yang ke-100. Dia tidak jemu untuk mencari jalan untuk bertaubat kerana dia pergi berjumpa dengan seorang yang alim tentang agama, lalu orang itu suruh dia berpindah daripada kawasan itu. Dalam perjalanan dia meninggal dunia lalu dua malaikat datang. Untuk disingkatkan cerita dia dimasukkan ke dalam syurga kerana jaraknya lebih dekat dengan kawasan yang dia ingin berhijrah.

          The moral value of this story is not you can kill 100 persons then you can repent easily. One of the moral values is that the initiative to repent and back to normal life. The person really wanted to repent, just because of his surroundings making his life bad and worse. That is why the alim person asked him to move to other place. This story also teaches us to give hopes to the person and give the answer with knowledge not with emotions.

          Islam is beautiful. We have to show the beauty to the non-Muslims and also to the people that did not really understand about Islam. Islam agama harapan bukannya agama hukuman. Menghukum itu kerja Allah, maka kerja kita sebagai khalifah di muka bumi ini adalah mengajak manusia melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Syurga atau neraka, paradise or hell, bukanlah kerja kita.

Say, "O My servants who have transgressed against themselves [by sinning], do not despair of the mercy of Allah. Indeed, Allah forgives all sins. Indeed, it is He who is the Forgiving, the Merciful."
[AZ-ZUMAR Ch.39:V.53]


~There are still have hopes~
~Islam is beautiful~
~Islam is not the religion of punishment~

~Entry daripada seorang Insan~
~Musafir Dalam Hidup~


~Wallahua’lam~


No comments:

Post a Comment